KONSORCJUM POLSKICH BIUR PODRÓŻY
Na szczeblu terenowym istnieją również stowarzyszenia agroturystyczne lokalne i regionalne grupujące rolników świadczących usługi turystyczne, które wspierają ich działalność między innymi przez wspólną promocję i szkolenia. W 1995 r. powołano Federację Turystyki „Gospodarstwo Gościnne”, której celem jest rozwój i promocja turystyki wiejskiej oraz stworzenie oferty wypoczynku na wsi. W warunkach zaostrzającej się konkurencji samorząd gospodarczy nie jest organem, który jest w stanie obronić interesy swoich członków, stąd pojawiają się obok Polskiej Izby Turystycznej i Regionalnych Izb Turystycznych liczne inicjatywy powoływania konsorcjów i stowarzyszeń biur prywatnych, których celem jest osiąganie lepszych efektów z działalności (poprzez wzajemną sprzedaż ofert), wspólna komputeryzacja, zespołowe szkolenia. Przykładem jest Konsorcjum Polskich Biur Podróży działające od 1991 r.